V listopadu 2023 jsem svou firmu Euregnia s.r.o. dovedla až na práh dospělosti. Nedokázala bych to bez svých skvělých kolegyň a kolegů, věrných klientů ani bez své vlastní odvahy pustit se hned po maturitě do podnikání. Oslava 18 let od vzniku společnosti je skvělou příležitostí ohlédnout se zpátky, až na začátek příběhu. Vyprávím ho hlavně sama pro sebe, protože to všechno uteklo nějak moc rychle a skoro jsem zapomněla, že každý dosažený milník by se měl v životě oslavit.
Svou první fakturu jsem vystavila ještě v minulém století, vlastně i v minulém tisíciletí. Po maturitě jsem chtěla hned do praxe, protože další studium mi přišlo zbytečné. Byla jsem jako vedoucí skautské družiny zvyklá organizovat si věci sama a obklopovat se přáteli, měla jsem ohledně práce velká očekávání. Ovšem tvořivost a spolupráce a vlastně i jakási lehkost žití se v té zaměstnanecké rutině rychle vypařily a já jsem zjistila, kolik toho ještě nevím. Takže jsem začala studovat vysokou školu a rozhodla jsem se zřídit si vlastní živnost na vedení účetnictví. Končil rok 1999 a úplně všichni mě od tohoto kroku zrazovali. Že je krize, že nikdo další účetní nepotřebuje a že to vůbec nedává smysl. Neposlechla jsem je a šla jsem do toho po hlavě.
Na své podnikatelské začátky u maminky v obýváku vzpomínám moc ráda. Největším nákladem byl mobilní telefon, takový ten těžký tomahawk. Tisícikorunový paušál byl pro mě skoro likvidační, první měsíce jsem vydělala taktak jen na něj a žila jsem z úspor. Ale neplatila jsem nájem a měla jsem přístup do ledničky. Postupně jsem přibírala klienty z okruhu svých známých a po půl roce jsem najala kolegyni účetní za minimální plat. Velmi brzy jsem totiž zjistila, že více než zpracování dokladů mě baví povídat si s klienty o byznysu a hledat cesty, jak jim více pomoci. Je zajímavé, že mám od té doby stále stejné telefonní číslo a dodnes mi zůstala i jedna z prvních klientek. A povídat si s lidmi mě pořád baví nejvíce ze všeho.
Domácí zázemí bylo velmi pohodlné, ale já jsem se už druhý rok rozhodla, že se chci dále rozvíjet a začít hrát tu hru jinak, odvážněji. Najala jsem si drahou kancelář v centru Uherského Hradiště a začala nabírat další klienty. Opět si všichni klepali na čelo, do čeho se to pouštím. Stejně jako o pár let později, kdy jsem se připravovala na zkoušky daňového poradce. Věnovala jsem tomu rok života, protože musíte složit sedm těžkých zkoušek. Navíc jsem se časově trefila právě do roku vstupu ČR do EU, takže jsem se učila zákon o DPH hned dvakrát. V roce 2004 jsem zkoušky složila a dostala certifikát Daňového poradce podle zákona. Značku Euregnia jsem už měla zaregistrovanou, a tak jsem v roce 2005 založila stejnojmennou společnost s ručením omezeným a posunula se opět do vyšší ligy. Těšila jsem se, jak všem pochybovačům vytřu zrak.
Vlastně to byly vždycky nějaké krize, ze kterých se vyklubala příležitost skokově vyrůst. Podepsání smlouvy s klientem, kterému jsme během několika dnů zvládli ve firmě s 50 zaměstnanci udělat mzdy a DPH na softwaru, který jsme neznali a museli jsme ho kompletně nastavit. Díky této zvládnuté výzvě jsme nakonec pro firmu dělali i controlling, úvěrování, finanční řízení, reporting i zastupování na představenstvu, což předtím striktně odmítali. Byla to dřina a velká jízda, protože jsme se museli ve firmě učit a rozvíjet se ve velkém množství nových témat. Od této doby vím, že každý problém má řešení a všechno zvládneme, když se mi o tom podaří všechny přesvědčit.
Podpora rostoucího týmu kolegyň a kolegů byla tak velká, že firma Euregnia zvládla i mou tříletou pracovní nepřítomnost. V roce 2014 jsem byla zvolena předsedkyní Hospodářské komory Zlínského kraje a za pár týdnů na to jsem porodila syna. Byla to výzva, skok rovnýma nohama do hluboké vody. Zvládnout péči o dítě a prošlapávat si profesní cestu na nové úrovni. Jednala jsem s ministerstvy, krajskými institucemi, velkými firmami. Byla jsem i členkou představenstva Hospodářské komory ČR za Vladimíra Dlouhého. Takže se mi otevřely úplně jiné obzory, potkala jsem inspirativní osobnosti, které ovlivnily můj pohled na byznys. Když jsem se po třech letech vrátila do své firmy v Uherském Hradišti, najednou mi to přišlo jako malý svět okresního formátu. Prostě ukrutná nuda.
Měla jsem v té době nabídky odejít do politiky nebo velkých firem a věřím, že bych tam uspěla. Ale já jsem se rozhodla těm neodolatelným nabídkám odolat a veškerou svou energii jsem dala do budování vlastní firmy. Za posledních pět let se z Euregnie stala mezinárodní konzultantská firma s dotačním oddělením, IT specialisty, projektovými manažery, analytiky. S touto novou sehranou partou dokážu stále posouvat hranice možností, zvláště když jsme se stali lídry v oblasti využívání nových technologií. Ta mnohaletá dřina se vyplatila. Firma se neustále rozvíjí, věnujeme čas a energii hledání nových talentů mezi studenty. A s radostí zjišťuju, že lidé chodí raději do kanceláře, než aby využívali home office. Nová znalost či dovednost jednoho člověka vždycky obohatí celý tým a osobní sdílení zkušeností se ničím nahradit nedá.
Od doby, kdy jsem přebírala účetní knihy od pána s klotovými rukávy, uběhlo skoro čtvrt století. Dnes se s papírovými doklady prakticky nesetkáváme a účetnictví je napůl IT obor, který předvídá budoucí operace a poskytuje důležité informace v reálném čase. Jak říkají moje děti, maminka si v práci povídá s lidmi. Přesně to pořád dělám a pořád mě konzultace neskutečně baví. I kdyby vás od vašeho snu všichni zrazovali, vyplatí se riskovat a jít svou cestou, i když se občas ztratíte v síti slepých uliček. Protože pak se můžete jako já ohlížet zpátky bez obav, že byste něčeho litovali.