Chcete firmu předat dětem? Nečekejte až umřete.

V dnešním rychle se měnícím světě podnikání je klíčové mít jasnou vizi a strategii pro vaši firmu. Tento článek poskytuje neocenitelné rady pro zakladatele a majitele firem, kteří chtějí zajistit udržitelný růst a úspěšný přechod svého podnikání, ať už chtějí firmu předat další generaci, prodat ji nebo přilákat investory. Jsou zde zdůrazněny tři klíčové principy: začínat s koncem v mysli, důvěřovat a delegovat odpovědnost potomkům či zaměstnancům a využívat dostupné informace a odborné poradenství. Tyto principy nejen pomáhají předejít běžným úskalím, ale také zvyšují hodnotu firmy a připravují ji na budoucí výzvy. Tento průvodce je nezbytný pro každého, kdo chce postavit pevné základy pro své podnikání a zajistit jeho prosperitu i pro budoucí generace.

Ing. Ivona Huňková

Ve své konzultantské praxi se často setkávám s problematikou nástupnictví ve firmách, s úskalími spojenými se vstupem investorů či exitem z podniku. Většině potíží je přitom možné předejít díky třem jednoduchým, ale důležitým pravidlům:

-          Začněte firmu budovat od konce a ujasněte si hned na začátku, co od ní očekáváte a jakým způsobem z ní odejdete.

-          Pokud chcete firmu předat svým dětem, nečekejte, až umřete. Důvěřujte jim, že to zvládnou, a nedělejte z nich své zaměstnance.

-          Využívejte při podnikání informace, které jsou k dispozici. Sledujte trendy. Využívejte služeb nejlepších odborníků.

 

Určitě je možné postavit úspěšnou firmu bez toho, že byste přemýšleli, co od svého byznysu vlastně čekáte. Ale je velká výhoda vědět od začátku, proč podnikáte, jaký máte cíl a jakým způsobem chcete z firmy odejít. Možností je několik. Můžete podnikat sami na sebe, typicky jako fyzioterapeut, malíř, fotograf. Prodáváte svou manuální práci, produkty a díla, ale firma jste vy a s vaším rozhodnutím skončit zanikne i Vaše podnikání.

 

Další možností je start-up. Máte geniální nápad, investujete do vývoje například IT produktu a vaším cílem je do pěti let získat rychlé peníze elitním prodejem nějaké velké firmě. Stavíte firmu takzvaně „na maso“ a s touto vizí už nastavujete všechny procesy, vybíráte dodavatele, případně investory tak, aby byl start-up za těch pět let pro kupujícího co nejzajímavější.

 

Nebo budujete firmu, která přináší dlouhodobý užitek, je stavěná takzvaně „na mléko“.

Typickým příkladem může být i farma nebo jiná výrobní firma. Tady je zajímavější investovat s dlouhodobější vizí, bez okamžitého zisku a s návratností třeba až za pár let. Pak ovšem bude prospěch mnohem vyšší a navíc pravidelný.  Všechny běžné procesy, financování i zásadní rozhodnutí při řízení podniku budou podřízena této strategii.

 

Důležitým aspektem je také váš osobní cíl. Co chcete z podnikání mít vy? Chcete firmu vlastnit 25 let a pak ji předat svým dětem? Chcete mít významnou pozici jako prezident/ka společnosti, nebo chcete vydělat peníze? Nebo chcete firmu časem spojit s nějakou větší skupinou? Chcete se zajistit na důchod jako sexy dolarový/á milionář/ka, takže potřebujete dosáhnout majetku v hodnotě asi 22 mil. Kč? Nebo chcete pracovat do 55 let a pak si užívat života?

 

Pokud při založení firmy přesně víte, kam a k čemu směřujete, ovlivní a zjednoduší to vaše každodenní rozhodování. Je dobré si svou vizi napsat a vracet se k ní pokaždé, když se na cestě se trochu ztrácíte. Připomeňte si, co jste na začátku chtěli, přečtěte si to aspoň jednou za rok. Buď se vrátíte k původnímu plánu nebo ho upravíte, ale ta vize bude jako kompas na vaší cestě.

 

V každém případě, pokud nenatrefíte na zlatou žílu, budete muset firmu při exitu dostat do takové kondice, aby někomu za ty peníze, které chcete, stála. Aby byla perspektivní a životaschopná. A pokud si plánujete po padesátce z byznysu odejít, udělejte to. Často vidím, jak se chytří a neuvěřitelně výkonní lidé vůbec nedokáží zastavit. Postaví firmu s miliardovým obratem, ale zapomenou žít. Odkládají odchod z firmy tak dlouho, až ji není komu předat, protože děti si mezitím začnou plnit své vlastní sny někde jinde. Nebo si vydělané peníze nestihnout patřičně užít.

 

Připravit firmu na prodej nebo příchod investora trvá minimálně dva roky a je třeba s tím počítat. Vstupuji do této fáze projektu jako externí poradkyně už řadu let a vidím opakující se situace, kterým by bylo také možné předejít. Jednou z nich je interní účetnictví firmy uzavřené do jakési bubliny, kam nepronikají žádné novinky ani zpětná vazba, kde nefungují transparentní kontrolní mechanismy. Všechno jede automaticky, panuje zde naprostá důvěra a klid. Ovšem je to časovaná bomba.

 

Abych to vysvětlila na příkladu. Celá řada úspěšných velkých firem vznikla v 90. letech, zejména v oblasti průmyslu. Majitel přijal někoho na vedení účetnictví a postupně k němu získal naprostou důvěru a blízký vztah. I proto se někdy z účetních stali „ekonomové“, kteří pracují pro firmu oddaně mnoho let. Ovšem dostávají je malé nové impulsy, nejsou vedením firmy konfrontováni ani kontrolováni, mají stále ty stejné zkušenosti a znalosti, s jakými do firmy přišli. Externí audity jsou považovány za zbytečné, nejsou, na rozdíl třeba od výroby, prioritou.

 

Ovšem pokud firma přeroste určitou velikost, hledá nového investora nebo je třeba část podniku prodat, nastává zděšení, protože najednou je pro případně zájemce naprosto nečitelná. Kupující nebo investor očekává tzv. due diligence. To je právní, ekonomická, finanční, účetní či technická prověrka společnosti ještě před případnou koupí. Jejím cílem je prověřit stav firmy a identifikovat případná rizika. Pokud firma nemá interní procesy a účetnictví transparentně nastavené a nefungují ani kontrolní mechanismy, nastává problém.

 

Jako majitel/ka potřebujete, aby měla firma před prodejem co největší hodnotu. Ovšem protože to vaši účetní nevěděli, místo zhodnocování hmotného a nehmotného majetku, nákupu licencí a technického vybavení se každý rok snažili eliminovat daňový základ. Což je zcela protichůdný postup. Vůbec nejde o to, že by firma měla špatně vedené účetnictví. Jen se kvůli nedostatku informací nepřipravila na záměr majitele.

 

Platí to při prodeji celé firmy i její části. Platí to i v případě, že se firma rozštěpí na části mezi děti zakladatelů, které spolu třeba vůbec nikdy nemluvily o budoucnosti firmy a jejich představy jsou nekompatibilní. Když nejsou ve firmě nastavené procesy, jasně definované cíle a vypracované směrnice, může zavládnout zbytečný chaos. Často provázím firmy celým procesem a vím, jak komplikované, ekonomicky i právně, to může být.

 

Chápu obavy zakladatelů a majitelů firem svěřit své rodinné stříbro vlastním dětem, natož někomu zvenčí. Ale pokud na tento krok budete firmu postupně připravovat a naučíte se některé činnosti delegovat, případně outsourcovat, krok za krokem to zvládnete. Vím, že to není jednoduché a dobře si vzpomínám, jakou hrůzu jsem cítila, když jsem některé činnosti předávala svým kolegyním a kolegům. Dnes už vím, že jsem to měla pustit dříve a ve větším měřítku. Nečekám, že mou firmu převezmou synové, spíše ji prodám mladším kolegům nebo spojím s větší společnosti. Stavím ji tak, aby byla exitovatelná. Ale můj čas ještě nenastal. Teprve jsem nabrala dostatek zkušeností z praxe, abych mohla poradit a pomoci i vám.

cookie

Používáme cookies

Abychom vám usnadnili procházení stránek, nabídli přizpůsobený obsah nebo reklamu a mohli anonymně analyzovat návštěvnost, využíváme soubory cookies, které sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzu. Jejich nastavení upravíte odkazem "Nastavení cookies" a kdykoliv jej můžete změnit v patičce webu. Podrobnější informace najdete v našich Zásadách ochrany osobních údajů a používání souborů cookies.

Souhlasíte s používáním cookies?

Ano, souhlasím Nesouhlasím Nastavení
close

Používáme cookies

Abychom vám usnadnili procházení stránek, nabídli přizpůsobený obsah nebo reklamu a mohli anonymně analyzovat návštěvnost, využíváme soubory cookies, které sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzu. Jejich nastavení upravíte odkazem "Nastavení cookies" a kdykoliv jej můžete změnit v patičce webu. Podrobnější informace najdete v našich Zásadách ochrany osobních údajů a používání souborů cookies. Souhlasíte s používáním cookies?

Nezbytné (technické)

Tyto cookies pomáhají s tím, aby byly webové stránky použitelné. Poskytují základní funkce jako je navigace na stránce nebo změna rozlišení prohlížeče dle velikosti vašeho zařízení. Bez těchto souborů nemůže web správně fungovat. Používáme krátkodobé (session cookie) – vymažou se z vašeho počítače po zavření prohlížeče.

Preferenční (funkcionální)

Preferenční soubory cookie umožňují webové stránce zapamatovat si informace, které mění způsob, jakým se webová stránka chová nebo vypadá jako je váš preferovaný jazyk nebo region, ve kterém se nacházíte.

Statistické (výkonnostní)

Tyto soubory cookie pomáhají vlastníkům webových stránek porozumět tomu, jak návštěvníci interagují s webovými stránkami tím, že shromažďují a hlásí informace, často anonymně.

Reklamní

Reklamní soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků a jejich chování. Záměrem je zobrazovat reklamy, které jsou relevantní a poutavé pro jednotlivé uživatele, a proto jsou hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.

close

Cookies

Tento web používá soubory cookie a z hlediska zákona se jedná o osobní údaje. Správcem těchto osobních údajů je EUREGNIA, s.r.o., Otakarova 1523, 68601 Uherské Hradiště, IČ: 27665135.

Další detailní informace o tom, jak nás můžete kontaktovat a jak zpracováváme osobní údaje (včetně cookies), se dozvíte v dokumentu Zásady ochrany osobních údajů, který najdete na našem webu.

Obecně o cookies

Cookies jsou malé textové soubory, které mohou používat webové stránky k mnoha účelům, např. k personalizaci obsahu a reklam, poskytování funkcí sociálních médií nebo analýze návštěvnosti, některé slouží k tomu, aby si webová stránka pamatovala vaše preference. Tyto soubory se ukládají do vašeho zařízení (např. do počítače, tabletu nebo mobilního telefonu). Každá webová stránka může do vašeho prohlížeče odesílat své vlastní soubory cookies pouze v případě, pokud to umožňuje nastavení vašeho prohlížeče.

Zákon stanoví, že můžeme na vašem zařízení ukládat soubory cookie, pokud jsou nezbytně nutné pro provoz těchto stránek (viz sekce Nezbytné cookies), a to bez vašeho souhlasu, na základě tzv. oprávněného zájmu. Pro všechny ostatní typy souborů cookie potřebujeme váš souhlas, jehož plný text najdete zde, a který můžete kdykoliv odvolat pomocí tohoto formuláře.

Druhy cookies

Cookies se dělí podle účelu, k jakému jsou využívány a ta takto:

Nezbytné (technické)

Tyto cookies pomáhají s tím, aby byly webové stránky použitelné. Poskytují základní funkce jako je navigace na stránce nebo změna rozlišení prohlížeče dle velikosti vašeho zařízení. Bez těchto souborů nemůže web správně fungovat.

Tyto cookies lze blokovat (zakázat), ale část stránek se vám nemusí zobrazovat správně, některé části dokonce nemusí fungovat. Návody pro nejčastěji používané prohlížeče najdete zde:

Preferenční (funkcionální)

Preferenční soubory cookie umožňují webové stránce zapamatovat si informace, které mění způsob, jakým se webová stránka chová nebo vypadá jako je váš preferovaný jazyk nebo region, ve kterém se nacházíte.

Statistické (výkonnostní)

Tyto soubory cookie pomáhají vlastníkům webových stránek porozumět tomu, jak návštěvníci interagují s webovými stránkami tím, že shromažďují a hlásí informace, často anonymně.

Reklamní

Reklamní soubory cookie se používají ke sledování návštěvníků a jejich chování. Záměrem je zobrazovat reklamy, které jsou relevantní a poutavé pro jednotlivé uživatele, a proto jsou hodnotnější pro vydavatele a inzerenty třetích stran.

Seznam cookies

Na našem webu využíváme jak naše vlastní cookies, tak cookies třetích stran, jejichž vlastní zásady zpracování uvádíme zde:

Vypracovala advokátní kancelář Petráš Rezek

close

SOUHLAS SE ZPRACOVÁNÍM OSOBNÍCH ÚDAJŮ

Identifikace správce: EUREGNIA, s.r.o., Otakarova 1523, 68601 Uherské Hradiště, IČ: 27665135.

V souladu s ustanoveními Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2016/679 o ochraně fyzických osob, v souvislosti se zpracováním osobních údajů (dále jen „Nařízení“) souhlasím tímto s tím, aby výše uvedená společnost (dále jen „správce“) zpracovávala mnou poskytnuté osobní údaje (dále jen osobní údaje), a to:

  • cookies

pro účely:

  • statistické(1) (např. doba vaší návštěvy našich stránek, nejčastěji používaná část webu apod.)
  • preferenční (např. identifikace prohlížeče, jazykové nastavení apod.)
  • marketingové a reklamní (např. personalizace reklamy, statistika vyhledávání apod.)
  • ostatní (jiné nezařazené technické účely)

Souhlas je možno nastavit pro všechny (tlačítko Ano, souhlasím) nebo pouze pro některé účely (zaškrtnutím příslušné části), případně je možné zamítnout vše (tlačítko Nesouhlasím).

Při udělení souhlasu smarketingovými a preferenčními cookies může docházet k profilování.

Poskytnutí údajů k účelům zpracování dle tohoto souhlasu je dobrovolné.

Beru na vědomí, že mám právo:

  • požadovat přístup k mým osobním údajům,
  • požadovat opravu či výmaz mých osobních údajů,
  • požadovat omezení zpracování,
  • vznést námitku proti zpracování,
  • na přenositelnost osobních údajů,
  • podat stížnost proti zpracování osobních údajů u Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Byl/a jsem poučen/a, že mám v souladu s Nařízením právo kdykoliv odvolat svůj souhlas odvolat pomocí tohoto odkazu.

Veškeré informace včetně možnosti výkonu svých práv, způsobu odvolání souhlasu a doby uložení jednotlivých cookies najdete v dokumentech Cookies a Zásady ochrany osobních údajů, které najdete na našem webu.

(1) Zpracování statistických cookies je naším oprávněným zájmem. Zaškrtnutím příslušné části zde můžete uplatnit námitku proti tomuto zpracování a zastavit jejich zpracování.